mnmzeeland

ter land, ter zee, maar vooral in de lucht!

Dag der Vrijheden (Keti Koti) en een gedicht van de stadsdichter Middelburg

Een reactie plaatsen

Keti Koti is het jaarlijkse feest t.g.v. de afschaffing van de slavernij in Nederland en ook in Middelburg vinden activiteiten plaats om een en ander te herdenken en te vieren. Karel Leeftink, de stadsdichter, schreef het gedicht dat donderdagavond 29 juni tijdens de wake gelezen werd.

Gorée

Gorée is een eiland voor de kust van Sénégal, eeuwenlang centrum van de trans-Atlantische slavenhandel, waar met name “onze” West-Indische Compagnie “zaken” deed

 

de brubru bisschop grote stern
de rietzanger en quela
de bosruiter en maraboe
de ralreiger en wida
duiken op uit de ochtendzon
die de aarde rood verkleurt
nieuw elke dag dat eeuwen lang
alsof nooit wat gebeurt

 
maar ergens ver in dit toneel
vanachter de coulissen
klinken geschreeuw gekerm gebrul
hoor ik vaag mensenstemmen
door tijd gedempt klappen van zweep
gesleep ratelen van ketens
zie ik in jongensboek zwart-wit
de mij zo vertrouwde beelden

die dan weer in een stoffig spoor
door kraakwielen getrokken
van jongens op een ezelkar
zich in dit uur oplossen
alsof vroeger niets dan vroeger is
geen schijn naar hiertoe leidt
de doden doder zijn dan ooit
begraven in de tijd

toch wie het zijn ik weet het niet
die in mijn hoofd ronddolen
hun namen zijn mij onbekend
hun vaders moeders zonen
hun dochters aan de man gebracht
als koopwaar aangeprezen
zijn ze de schaduwen in mij
die altijd zullen leven

zij zijn de schuld en boete toch
het ongemak in mij
het sorry op mijn lippen
om er vanaf te zijn misschien
om alle gruwel leed en kwaad
maar vlug-vlug te vergeten
of alle spijt en schaamte dan
wat woord te kunnen geven

ik was er niet ik ben er wel
en weet niet wat te zeggen
want elk woord is één te veel
of is er twee te weinig
schiet tekort of klinkt gezocht
verzacht verdraait en wringt
is welgemeend maar niet genoeg
ijdel futiel gering

de ketenen zijn gebroken
weliswaar maar niet gesleten
verbinden ons in bitterheid
pijn wroeging en verdriet
in onbegrip soms ergernis
in daad blijk en gebaar
in handreiking rouw smart en last
in zoeken naar elkaar

de fisman en de ijsvogel
de merel en de koko
de tjonton goudvink en pikan
sabuku en pipiyo
zij vliegen vleugels vogellicht
naar einders en verschieten
waar toekomst lonkt en inzicht woont:
zullen we samen leren vliegen?

 

Karel Leeftink
(stadsdichter Middelburg)

Auteur: keesamigo

Ik woon in Zeeland

Geef een reactie

