mnmzeeland

ter land, ter zee, maar vooral in de lucht!

Kunstenaar André Smits uit Kattendijke deelt ervaringen uit Taiwan via blog

Een reactie plaatsen

Met Goes-Azië op reis naar Taiwan

André Smits reist met zijn initiatief Artist of the World de hele wereld over en bezoekt kunstenaars. Op 21 maart vertrok hij voor twee maanden naar Taiwan. Voor Goes-Azië doet hij hiervan verslag in een wekelijks blog. Hierin is te volgen hoe hij van één contactpersoon een heel netwerk weet op te bouwen én er kunst van maakt. André Smits fotografeert de kunstenaars en maakt mind-maps op papier of muren van alle kunstprofessionals die hij ontmoet. Deel één van de reeks ‘Op weg naar Taipei’ is nu te lezen op http://www.goesazie.nl.

 Opening ArtGoesKattendijke

Foto: Feestelijk opening smits & dahlberg #ArtGoesKattendijke — met Rene Verhulst, André Smits en Monika Dahlberg in Kattendijke.

Artist in the World

In de blogs blogs laat André Smits zien hoe je binnen twee maanden een heel netwerk kunt opbouwen. In de afgelopen negen jaar is André Smits met het initiatief Artist in the World al in veel verschillende landen geweest, maar ook in verschillende steden in Nederland. André fotografeert iedere kunstenaar die hij ontmoet in zijn of haar atelier. Hij vraagt hierbij vaak naar een andere kunstprofessional. Vervolgens reist André naar die kunstenaar en maakt er weer een foto. De serie telt inmiddels meer dan 4.000 portretten van kunstprofessionals in ateliers, expositieruimten of musea. André Smits maakt van al zijn netwerken een mind-map: schetsen met de namen van toevallige ontmoetingen.

taiwan blog

Van Kattendijke naar Taiwan en terug

Lange tijd woonde André Smits in een boerderij in de buurt van Terneuzen. De muren van zijn huis stonden vol herinneringen aan zijn reizen: de namen van de mensen die hij daar heeft ontmoet, oftewel zijn mind-maps. Het huis werd verkocht en André zocht een andere woning. Die vond hij in het Blokhuis in Kattendijke, waar André sinds begin 2017 woont. Het is zijn uitvalsbasis. André Smits reist om de paar maanden naar een ander land om zijn net werk uit te breiden. Dit keer is het een Aziatisch land. Genoeg reden voor de kunstenaar om de verbinding met het Aziëjaar op te zoeken. De wekelijkse nieuwsberichten over zijn avontuur in Taiwan zijn te lezen op de nieuwspagina van de goesazie.nl website. Wanneer André naar twee maanden terugkomt in Nederland is er genoeg materiaal voor een expositie.

 Goes Azië 2017

Goes-Azië expositie Artist in the World

Na terugkomst in mei zal André Smits zijn foto’s presenteren op een tentoonstelling in Goes.

Alle informatie over het themajaar en de verslagen van Artist in the World zijn te vinden op http://www.goesazie.nl. Nieuws is ook te volgen via GoesAzië op Twitter en https://www.facebook.com/GoesAzie/.

 

André Smits zelf over zijn project: Gedurende de afgelopen negen jaar is een sterk netwerk ontstaan en heb ik over de hele wereld mensen leren kennen. Een keus voor een bepaalde bestemming maak ik willekeurig en spontaan. Als ik er een goed gevoel bij krijg, vertrek ik. Het is altijd een avontuur om ergens naar toe te gaan zonder te weten wat daar gaat gebeuren. Het enige dat vaststaat, is het vertrekpunt van mijn omzwervingen: het bijzondere Kattendijke. Sinds half januari 2017 woon ik hier namelijk in ’t Blokhuis. Het is een kleine heerlijkheid in Zeeland. Een mooi overzichtelijk, harmonisch dorp waar de stilte slechts verstoord wordt door de regelmaat van het luiden van de kerkklokken.

Op 21 maart vertrek ik via Frankfurt (Duitsland) en Changsha (China) naar Taipei (Taiwan). Gedurende acht weken ga ik in deze stad werken. Voor Goes-Azië 2017 zal ik daarvan verslag doen. Wekelijks beschrijf ik mijn belevenissen op deze website. Bij terugkeer presenteer ik mijn foto’s op een tentoonstelling in Goes.’

Auteur: keesamigo

Ik woon in Zeeland

Geef een reactie

