mnmzeeland

ter land, ter zee, maar vooral in de lucht!

College gaat voor “halve Haarlemmermeer” op kruispunt Sloeweg-Bernhardweg #Zeeland

Een reactie plaatsen

De Provincie heeft laten onderzoeken op welke manier zij de aansluiting van de Sloeweg met de Bernhardweg kan verbeteren. Er zijn zes varianten onderzocht, die allen zijn beoordeeld op doorstroming, veiligheid, toekomstvastheid en investeringskosten. Daarnaast is gekeken in hoeverre er aankoop van gronden of een nieuwe bestemmingsplanprocedure nodig is.

Na afweging van alle varianten stelt het College aan de Staten voor om te kiezen voor de variant ‘Halve Haarlemmermeer’, waarbij het nieuwe kruispunt van de Sloeweg met de Bernhardweg één viaduct en één rotonde krijgt. Deze optie voldoet aan alle randvoorwaarden en biedt een goede oplossing voor het minste geld. Naar verwachting nemen Provinciale Staten hierover op 16 december een besluit.

Afweging van de varianten

In april 2016 presenteerde gedeputeerde Van der Maas zes varianten die zijn uitgewerkt voor het knooppunt Sloeweg-Bernhardweg. Het handhaven van verkeerslichten en de aanleg van een sterrotonde kan echter geen definitieve oplossing zijn, aldus het College. Deze voldoen onvoldoende aan de aspecten van doorstroming, verkeersveiligheid en toekomstvastheid. Daarmee resteerden vier varianten: de trompetaansluiting, een hele of halve Haarlemmermeeraansluiting en de Steraansluiting. Deze vier varianten zijn de afgelopen maanden verder onderzocht.

Uit het onderzoek blijkt dat de Trompetoplossing politiek-bestuurlijk niet haalbaar is. Om deze variant te realiseren, zijn extra procedures nodig voor grondaankoop en wijziging van het bestemmingsplan. Dat is een lastig traject, omdat Zeeland Seaports en gemeente Borsele vinden dat dit ten koste gaat van de haalbaarheid van de plannen voor bedrijventerrein Sloepoort.

Beste verhouding tussen prijs en kwaliteit

De andere drie onderzochte varianten zijn snel te realiseren en voldoen aan de kaders die de Staten hebben meegegeven: ze zijn veilig, zorgen voor een vlotte doorstroming (conflictvrij van Goes naar Gent) en zijn toekomstbestendig. Het College kiest daarom voor de oplossing die het goedkoopst is, en daarmee ook de beste verhouding biedt tussen prijs en kwaliteit. Dat is de “halve Haarlemmermeer”. De twee overige varianten (hele Haarlemmermeer en ster) zijn wel te realiseren binnen het bestaande bestemmingsplan, maar zijn duurder dan de halve Haarlemmermeer.

Verkeerskundig lijkt de halve Haarlemmermeer op de stervariant. Het verschil is dat er in plaats van twee viaducten één rotonde wordt aangelegd. Voor de doorstroming maakt dat weinig uit, maar het scheelt wel flink in de portemonnee. Bij deze Haarlemmermeervariant is het verkeer in vier richtingen conflictvrij. Veel belanghebbenden hebben een voorkeur uitgesproken voor de Ster-variant. Deze variant is 4,2 miljoen duurder. Financiële dekking zal in dat geval uit de bestemmingsreserve Sluiskil moeten komen.

Financiën

Als Provinciale Staten overgaan tot aanleg van een halve Haarlemmermeer-aansluiting voor de Sloeweg-Bernhardweg, kost dat € 15,9 miljoen. Tegelijkertijd hoopt het College dat de kosten van het project nog verder naar beneden kunnen, door te zoeken naar beparingen.

Luchtfoto: Aansluiting Sloeweg met Bernhardweg Foto: skypictures/ Boskalisafbeelding halve Haarlemmermeerprovincie zeeland logo
Advertenties

Auteur: keesamigo

Ik woon in Zeeland

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s